NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
حَدَّثَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُتْبَةَ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ إِنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَهَى عَنْ
قَتْلِ
أَرْبَعٍ
مِنْ الدَّوَابِّ
النَّمْلَةُ
وَالنَّحْلَةُ
وَالْهُدْهُدُ
وَالصُّرَدُ
(Hz. Abdullah) ibn Abbas
(r.a.)'den (rivayet edildiğine göre)
Nebi (s.a.v.) hayvanlardan
dördünü öldürmeyi yasaklamıştır:
"Karınca, bal ansı,
çavuş kuşu ve göçeğen kuşu."
İzah:
İbn Mâce, sayd; Darimî,
edahi; Ahmed b. Hanbel, I, 332, 347.
Şafiî alimlerinden
Dümeyrî'nin açıklamasına göre, bu hadis.j şerifte öldürülmesi yasaklanmış olan
karıncadan maksat, Hattabî'nin ve Begavî'nin dediği gibi "Süleymanî"
denilen büyük karıncalardır. Bir önceki hadis-i şerifte geçen küçük kırmızı
karıncalar değildir. Bilindiği gibi onları öldürmek caizdir.
İmam Malik'e göre
karıncayı öldürmek mekruhtur. Ancak zararından kurtulmak için öldürmekten başka
çare kalmazsa o zaman öldürülebilir,
İbn Ebi Zeyd'e göre ise
zarar verdikten sonra karıncayı öldürmekte bir sakınca yoktur.
Balansını öldürmenin
yasaklanmasının sebebi ise ondaki yarardır. Göçeğen kuşu ile çavuşkuşunun
öldürülme yasağının sebebine gelince bu iki kuşun etini haram kılmaktır. Çünkü
bir hayvanı öldürmek yasaklandığı ve bu yasaklama zarar ve yararla ilgili
olmadığı zaman etini haram kılmak için olur.